دنياي تحقيق
دنياي تحقيق



پزشكي نوين

مقدمه

پیشرفت علم در چند قرن اخیر علیرغم نکات مفیدی که برای بشر فعال به دنبال داشته باشد ولی دارای مسائل منفی مثل ساخت بمب اتم ، سلاح های شیمیایی و ... هم بوده است که این مسائل چهرۀ علم را مخدوش نموده اند. یکی از علومی که درچند دهۀ اخیر دارد رشد و پیشرفت خیره کننده ای بوده است، علم داروسازی است. این علم با ساختن مواد شیمیایی مختلف درصدد رفع مشکلات انسانی برآمده است . داروها و ترکیبات شیمیایی که توسط دانشمندان این علم ساخته شده است؛ علیرغم اثرات مفید، مورد سوء استفاده هم قرار می­گیرند. یکی از این دسته های داروئی ، دسته آمفتامین ها و مواد مشابه آن است. این دستۀ داروئی دارای خاصیت تحریک  دستگاه عصبی هستند که به خاطر این اثر مورد سوء استفاده بسیاری قرار می گیرند. یکی از این داروها، 3 و 4- متیلین دی اکسید متامفتامین (MDMA) یا همان اکستازی است. لذا بر آن شدیم تا با شرح اثرات این دارو، آن را مورد بررسی قرار می­دهیم.

تاریخچه پیدایش

درمورد سال دقیق پیدایش این دارو نظرات متفاوتی وجود دارد. ولی آنچه که بیشتر نقل      می­شوداین است که در سال 1912 توسط کشور آلمان و شرکت Merck ساخته شد، تا اشتها را در افراد چاق،کنترل و مهار کند. از این دارو در سال 1914 ، جهت کاهش اشتهاء در سربازان، در جنگ جهانی دوم مورد  استفاده قرار گرفت. در سال 1970 ، روانپزشکان آن را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی معرفی کردند و از آن پس مصرف آن شروع شد. سال 1985 ، دولت آمریکا ، کانادا وانگلستان مصرف آن را ممنوع اعلام کردند و این امر باعث شد تا زمانی که قاچاق این دارو و مصرف خیابان آن فراهم شود.

  ²اشکال داروئی  

اکستازی خالص پودری سفید رنگ حاوی کریستالهای ریز است و بوئی مشابه کپک دارد. این دارو دارای اشکال قرص ، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب های پوستی است.

البته اکستازی را می توان تزریق هم نمود؛ ولی شایع ترین شکلی که مورد استفاده قرار می­گیرد، همان شکل قرص و روش خوراکی است. این قرصها حاوی ترکیبات اضافی زیادی مثل کافئین ، افدرین ، pcp و موادی از این دست هستند که خود این مواد هم دارای اثرات تحریکی هستند. میزان مادۀ فعال موجود در هر قرص از 9 تا 117 میلی گرم متفاوت است.

                درسالهای اخیر، یکی از شرکتهای داروئی از اکستازی و سیلدنافیل دو ترکیبی به نام Sextasy  استفاده کرده که هم دارای اثرات اکستازی  و هم دارای اثرات مشابه سیلدنافیل است. ecstasy

²  MDMA

 از طریق خوراکی و دستگاه گوارش به سرعت جذب می شود و حدود 2 ساعت پس از مصرف به اوج غلظت پلاسمائی خود می رسد.  نیمه عمر این دارو حدود 8 ساعت است. و 40 ساعت پس از مصرف تقریباً به طور کامل از بدن دفع می شود.

این دارو به طور عمده در کبد متابولیزه می شود و به متابولیت هایی تبدیل می شود. یکی از این متابولیت ها ، دی اکسی متیل DMA است.

²  فارماکودینامیک

شواهد بسياري وجود دارد که اثر MDMA و ترکیبات مشابه آن، افزایش آزادسازی نوروترانسمیترهای مونوآمینی مثل سرو توونین و نورآدرنالین از انتهای آکسونهای عصبی است. این ترکیب تا حدودی مانع جذب مجدد سروتونین می گردد.

این ترکیب دارای ایزومرهای متفاوتی است و متابولیت های آن در افزایش افراد مختلف، دارای شدت،  دوره و توکسیسیتی مختلفی هستند.

  ²اثرات

این اثرات براساس میزان مصرف MDMA ، متفاوت هستند. لذا در دو مبحث اثرات حاد و طولانی مدت بررسی می شود. اثرات حاد خوددارای آثار مطلوب و نامطلوب هستند که در زیر بحث می شوند.

الف ) اثرات حاد مطلوب

اثرات مطلوب MDMA مشابه سایر آمفتامین های باشد یعنی کاهش خستگی و افزایش میزان انرژی، تمایلات جنسی و بی خوابی . این اثرات باعث ایجاد حالت یوفوریا و سرخوشی،  درک حسی بالا، روابط دوستانه با اطرافیان و قابلیت بالای کنترل تکانه ها می شود.

ب ) اثرات حاد نامطلوب

این ترکیبات نیز مشابه سایر آمفتامین ها دارای عوارض جانبی است که پس از مصرف خود را نشان می­دهند. اثرات نامطلوب این ترکیب عمدتاً درجهت افزایش تنش است مثل ایجاد سفتی عضلانی، قفل شدگی دندان ها bruxism و بی قراری مداوم در پاها. این فعالیت عضلانی به همراه اثرات دارو بر روی سیستم کنترل دمای بدن باعث افزایش دمای بدن می شود. در طی 3-2 روز اول پس از مصرف، سفتی عضلات، درد کمر، سردرد ، تهوع ، کاهش اشتهاء ، بی خوابی و اختلال بینائی موجود می آید.

اثرات فیزیولوژیک نامطلوب این ترکیب شامل بيش فعالي ، پرش افکار و بی­خوابی است، توهم ، مسخ شخصیت، اضطراب و بي قراري نیز در این افراد مشاهده شده است. حملات پانیک ، دلیریوم و دوره های سایکوتیک کوتاه، در اثر عدم مصرف از بین می رود.

اثرات طولانی مدت یا باقیمانده

الف ) نوروتوکسیسیتی سروتونین

این داروها در طولانی مدت باعث کاهش نورونهای حاوی سروتونین و همچنین محتوای سروتونین می شوند. تعداد سلولهای گلیال در آنها افزایش می یابد و الگوی متابولیسم گلوکز و جریان خون مغزی تغییر می یابد.

ب ) عوارض روانی طولانی مدت

این عوارض اکثراً مربوط به اعمالی می شود که سروتونین در آنها نقش دارد. مثل :

اختلال حافظه (کلامی و بینائی) ،کاهش قدرت تصمیم گیری ، تحریک پذیری ، اختلالات اضطرابی، توهم  افسردگی شدید، افسردگی شدید، افسردگی در این افراد معمولاً مقاوم به درمان است و برخی اوقات با افکار خودکشی همراه است.

ج) عوارض جسمانی طولانی مدت

این عوارض مشابه همان عوارض حاد جسمانی است ولی به مدت بیشتری باقی می مانند. مثل bruxism  ، دردهای عضلانی، مواج شدن فشار خون، پارکینسونیسم و فلج دو طرفهاعصاب چشمي.

فشار خون در این افراد ابتدا بالا می رود ولی پس از آن کاهش پیدا می­کند. تغییرات در الگوی خونرسائی مغز در این افراد مشاهده می شود.

عوارض توکسیک دارو

در این بخش به بحث در مورد عوارض جدی این ترکیبات می پردازیم که اغلب باعث تمدید حیات فرد می شوند. در کل ، 4 نوع سميت وجود دارد که مربوط به دارو می باشند:

سمیت کبدی ، قلبی عروقی ، مغزی و هیپرپیرکسیک هر کدام از این عوارض را در زیر توضیح خواهیم داد.

الف ) یکی از شایع ترین علامت های سمیت کبدی در این افراد، یرقان است که علل مختلفی برای آن در نظر گرفته می شود از جمله : واکنش داروئی، سمیت مواد اضافه شده و اثر ثانویه هیپرپیرکسی. ولی آنچه که بیشتر محتمل به نظر می رسد، متابولیسم دارو است. این دارو در کبد متابولیزه می شود و ترکیبات ثانویه آن باعث واکنش با گلوتامین می شوند که خود این عامل باعث مرگ سلولی می شود.

علائم این سمیت بیشتر شبیه به یک هپاتیت ویروسی است. یکی از تابلوهای بالینی که نشاندهندۀ شدت سمیت است، نارسایی کبدی برق آسا است که اکثراً باعث مرگ فرد می شود مگر هر چه سریعتر پیوند کبد انجام شود.

ب ) سمیت قلبی عروقی

از آنجایی که این دارو باعث مهار سروتونین ، نورآدرنالین  و دوپامین می شود، می تواند باعث ایجاد عوارض قلبی عروقی شود. این عوارض عبارتند از: هیپرتانسیون، تاکی کاردی، خونریزی رتین، آسیب به دیوارۀ عروق و اختلال ریتم قلبی.

ج) سمیت مغزی

تعريق شدید فرد باعث ایجاد حالت هیپوناترمی می شود. از دست دادن حجم آب باعث نوشیدن آب توسط فرد می شود که این امر باعث تشدید هیپوناترمی می شود. یکی دیگر از علل هیپوناترمی ترشح نابجاي ADHاست که در این افراد بوجود می آید. هیپوناترمی ساقۀ مغز باعث اثرات مخرب کشنده بر سیستم قلب و تنفس می شود.

 

 

 

د) هیپرپیرکسی

این حالت مشابه گرمازدگی است ولی علل آن همانطور که ذکر شد متفات است. این افزایش درجه حرارت بدن خود باعث ایجاد اثرات سوء دیگری می شود که در زیر به عده ای ازآنها اشاره می شود:

رابدومیولیز میوگلوبینوری و نارسایی کلیه آسیب کلیوی و انعقاد قشر داخل عروقی (DIC)

درمان هیپرپیرکسی عبارت است از خنک کردن بدن با آب سرد، تزریق سالین سرد،  لاواژ معدی با مایعات سرد و سایر اقدامات حمایتی دیگر. گفته می شود Dantrolene        که برای کاهش انقباضات عضلانی استفاده می شود ، در درمان هیپرپیرکسی نیز مؤثر است.

 

منابع

1. The Pharmacology and toxicology of (ecstasy) (MADA) and related drugs Canadian Medical  association Journal

2. Neurotoxicity of MDMA  - Pubmed

3. Server dopaminargic  Neurotoxicity – pubmed

  اکستازی چیست ؟ دکتر عبدالرحیم دادجو  - نقل از هفته نامه تصویر بوشهر                      4.

قرص اکستازی ، سایت رشد شبکه ملی مدارس ایران                                                      5. 

مقایسه اثر اکستازی در زنان و مردان ماهنامه پیام مشاور                                                  6.

7. Sextasy  - www. Wikipedia.com

|+| نوشته شده در  چهارشنبه 25 بهمن1385 ساعت 12:38 PM  توسط ولی الله  |  47 نظر

وزوز گوش.علل و درمان آن

                                                                                                                                                                                                                                وزوز گوش                          

 

وزوزگوش عبارت است از شنیدن صدائی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در سر که معمولا به صورت زنگ می باشد.این حالت می تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد.این حالت به دو دسته تقسیم می شود:نوع ذهنی و نوع عینی.در نوع اول صدا فقط توسط بیمار شنیده می شود ولی در حالت دوم می توان با روشهای خاص صدا را شنید.

 

اگر وزوز گوش خفیف باشد در حالت آرامش شنیده می شود ولی اگر خیلی شدید باشد در شنوائی فرد تداخل به وجود می آورد و حتی می تواند باعث عصبی شدن فرد و یا حتی خودکشی شود.(به جون خودم راست می گم ممکنه طرف خودش رو بکشه)این دو نوع از لحاظ علل هم با هم متفاوت هستند که در زیر به برخی از علل شایع اشاره می شود.

 

_علل وزوزگوش ذهنی:

 

1-اختلال در گوش:وجود جرم گوش،عفونت گوش میانی یا وجود مایع در گوش،ایجاد آسیب به قسمت های گوش بر اثر فشار یا صوت شدید،پیرگوشی و اتواسکلروز(حالتی که در آن استخوانچه های گوش ثابت می شوند.)،پارگی پرده صماخ و بیماری منیر

 

2- داروها:آسپیرین با دوز بالا،ضد التهاب های غیر استروئیدی،جنتامایسین،مصرف برخی از قطره های گوش درصورت پارگی پرده گوش،ضدافسردگیها و آرامبخش ها ،فلزات سنگین(آرسنیک)

 

3-اختلالات متابولیک مثل کم کاری و پرکاری تیروئید،افزایش چربی خون و کمبئد ویتامن های بدن

4-مسائلی مثل ضربه مغزی و شکستگی جمجمه،آسیب به گردن،مننژیت،مولتیپل اسکلروز و فشار خون

 

5-اختلالات مفاصل فک تحتانی

 

6-مسائل روانی و افسردگی و استرس

 

7-بیماری هائی مثل کم خونی،افت فشار خون و یا شروع صرع یا میگرن.(ما در شروع صرع ممکن است یکسری علائمی داشته باشیم مثل وزوز گوش یا دربچه ها اضطراب که می تواند پیش درآمدی بر شروع تشنج باشد که به آن اورا می گویند.)

 

 

علل وزوز عینی گوش:

 

1-اختلالات عروقی و تومورها(مثل تومور گلوموس جوگولار)

2-اختلالاتی مثل گشادی بیش از حد شیپور استاش یا اسپاسم عضلات کام نرم یا عضله رکابی

 

 

ازآنجائی که این بیماری می تواند مقدمه ای برای سایر بیماری ها باشد لذا لازم است تا بررسی برلی علت آن انجام شود و در مواردی که علتی پیدا نشد ،اقدام به درمان حمایتی و علامتی می کنیم.معمولا اگر علت آن بیماری های گوش یا مجرای آن باشند به خوبی درمان می شود ولی اگر علت آن عصبی یا اختلال اعصاب و اتواسکلروز باشد ،ممکن است درمان اختصاصی هم اثر مفیدی نداشته باشد.به نکات زیر باید توجه کرد:

 

-از آنجائی که 50%موارد به صورت خودبخود بهبود می یابند،به بیمار اطمینان داده شود که فقط در 25%موارد این حالت به صورت ثابت باقی می ماند.

 

-بیمار باید از صداهای بلند پرهیز کند زیرا صداهای بلند مثل موزیک یا مسائل شغلی،باعث تشدید آن می شوند.

 

-پرهیز از مصرف مواد محرک مثل:نوشابه های کافئین دار،چای،قهوه،شکلات و نیکوتین.این رژیم غذائی می تواند تا 50%باعث کاهش وزوز گوش شود.

 

-در صورتی که دارو عامل آن باشد باید قطع شود و با پزشک در این باره مشاوره شود.

 

-در مواردی که وزوز گوش خفیف است ولی  فرد را اذیت می کند می تواند در هنگام خواب از یک موسیقی ملایم سود برد.

 

-در پایان داروهائی مثل کاربامازپین،پریمیدون یا فنی توئین استفاده کرد.البته این داروها در درمان خیلی موثر نیستند.اخیرا آلپرازولام به عنوان یک داروی موثر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

|+| نوشته شده در  شنبه 16 دی1385 ساعت 12:17 PM  توسط ولی الله  |  21 نظر

اوریون یا تورم غدد بناگوشی

                                                   اوریون

شاید به جرات بتوان گفت که اکثر بزرگسالان به این بیماری مبتلا شده اند.این بیماری یک بیماری ویروسی است که با علائمی مثل تب،سردرد،بی حالی و بخصوص بزرگ شدن غدد بزاقی بنا گوشی همراه است.سن شایع بیماری 8-7 سالگی است و در هر دو جنس از نظر ابتلا یکسان است ولی عوارض آن در پسر ها بیشتر است.این بیماری در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود ولی در زمستان و بهار بیشتر از  سایر فصول است.

 

ویروس عامل آن ویروس اوریون است که از خانواده پارامیکسوویروسها است و با پاراآنفلوانزا شباهت دارد.این ویروس در تمام نقاط دنیا به صورت همه گیر یا آندمیک وجود دارد و فقط به یک شکل یا سروتیپ مشاهده می شود.

 

این بیماری از راه تنفس و قطرات و ترشحات تنفسی منتقل می شود.دوره نهفتگی این بیماری 24-14 روز است و از 24 ساعت قبل از تورم غدد بزاقی تا 3 روز پس از آن می تواند منتقل شود.در طی بیماری و حتی تا 14 روز پس از آن می توان این ویروس را از بزاق یا ادرار فرد مبتلا جدا کرد.

 

علائم آن اکثرا غیرتخصصی است مثل سردرد،تب،بی حالی و درد عضلات گردن و بیشتر به این صورت است که بچه شب که می خوابد ،صبح با غدد بزاقی متورم از خواب بیدار می شود.این تورم معمولا یک طرفه است ولی 4-3 روز بعد غده طرف مقابل هم درگیر می شود.در اثر تورم این غدد حالتی به وجود می آید به نام گردن گاوی که در آن گردن فرد کلفت و متورم می شود.در لمس غده بزاقی متورم و حساس است.می توان در معاینه دهان قرمزی اطراف مجرای غده را در محاذات دندانهای آسیای سوم فوقانی مشاهده کرد.اگر سایر غدد را هم درگیر کند می تواند در آنها نیز همین علائم را به وجود آورد.در برخی افراد می تواند راش یا کهیر ایجاد کند که البته نادر و غیر اختصاصی است.

 

تشخیص این بیماری بیشتر از روی علائم بالینی و معاینه است یعنی با نگاه بهتر از لمس می توان آنرا تشخیص داد.در موارد مشکوک می توان از شمارش سلول های خون،سنجش آمیلاز سرم،کشت ویروس و یا سنجش میزان انتی بادی در خون کمک گرفت.

 

این موارد می توانند علائم اویون را تقلید کنند و با آن اشتباه شوند:
1-التهاب غدد بزاقی ناشی از سایر ویروسها مثل ایدز،انفلوانزا و پارا انفلوانزا

2-التهاب غده ناشی از عوامل باکتریال مثل استافیلوکوک؛که در آنها حال عمومی مریض بد است و علائم شدیدتر هستند.

3- سنگ غدد بزاقی که البته در بچه ها نادر است.

4-تورم غدد لنفاوی جلوی گردن که اکثرا با علائم عفونت های تنفسی همراه است.

5-توموره�

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:,

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید. اگر هر سوالی ویا هر تحقیقیذ که دارید کافی است به ایمیل من بفرستید hamedghafoury@yahoo.com


گياه پزشكي
راز هایی برای پول دار شدن
زندگی نامه بزرگان
حضرت ابوطالب
امام موسی کاظم
ایت الله سید محمد حسینی بهشتی
میرزا جواد ملکی تبریزی
امام جواد
امام هادی
امام محمد باقر
حضرت یوسف
صدر الدین محمد شیرازی
حکیم عمر خیام نیشاژوری
دین واندیشه
اعتکاف
تحقیقی در مور داسراف
تحقیقی در مورد ماه رجب
زندگی نامه حضرت فاطمه
شناخت روح
شناخت روح
ایت الله سید عبدالکریم کشمیری
ایت الله سید عبدالکریم کشمیری
دین اسلام
حضرت زینب کبری
حضرت فاطمه
ادبیات
جلال ال احمد
مقاله در مورد انواع ادبی
دانلود تحقیق در مورد ادب
دانلود تحقیق در مورد اخلاق از نگاه مولانا |
دانلود تحقیق در مورد اخلاق از نگاه مولانا |
ارایه های ادبی
پزشکی
اهدای خون
سلامت شغلی
دانلود مقاله پیرامون بیش فعالی یا اختلال کم توجهی
دانلود مقاله پیرامون بیش فعالی یا اختلال کم توجهی
| دانلود مقاله پیرامون بیماری تالاسمی |
دانلود مقاله در مورد صلیب سرخ و هلال احمر |
دانلود مقاله پیرامون بیماری آسم یا تنگی نفس |
| دانلود مقاله پیرامون بیماری دیابت
دانلود زندگی نامه حکیم سید اسماعیل جرجانی |

 

hamed. ghafouri

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدرسه(SCHOOL) و آدرس tahgig.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

 

سلامت شغلی
اهدای خون
حضرت فاطمه معصومه
حضرت زینب کبری
اسلام
ایت اللله سید عبدالکریم کشمیری
حضرت فاطمه زهرا
ماه رجب
تحقیقی در مور د اسراف
اعتکاف
حکیم عمر خیام نیشاژوری
صدر الدین محمد شیرازی
حضرت یوسف
امام محمد باقر
امام هادی(ع)
امام جواد

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 3374
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1


javahermarket